Hvad er realkompetence? 

I regeringensredegørelse fra 2004 defineres realkompetencer på følgende måde:

"Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer. Det gælder, uanset om de er erhvervet i det formelle uddannelsessystem eller i arbejdslivet, når vi lærer på jobbet eller deltager i virksomhedsintern medarbejderuddannelse. Det kan også være, når vi inden for folkeoplysningen gennemfører et højskoleophold og derigennem får personlige og sociale kompetencer, når vi tager et pc-kursus på aftenskole eller deltager i foreningslivets forskellige aktiviteter, fx som aktiv frivillig i en hjælpeorganisation.

Det er den definition som fortsat anvendes i alle politiske dokumenter. Begrebet bliver ofte oversat til ”det du kan”. Hvor og hvordan kompetencen er erhvervet, spiller i princippet ingen rolle.

Alt tæller således med, uanset om realkompetencen er erhvervet i det formelle uddannelsessystem, i arbejdslivet eller i fritiden i folkeoplysningen, foreningslivet, familielivet m.v.. Det vil sige at realkompetence omfatter

  • formel uddannelse 
  • ikke-formel læring som fx arbejdspladslæring, kurser i forskellige regi, ikke færdiggjorte formelle uddannelser  
  • uformel læring, der er karakteriseret ved at være læring, der sker, selv om det ikke er det primære formål i en given situation, fx som frivillig eller organisationsaktiv og når vi udfører vores arbejdsfunktioner m.v.

Få mere viden om realkompetence

  • Lovstof

    Når man vil have indsigt i lovstoffet om RKV på akademi- og diplomniveau, skal man orientere sig i flere dokumenter.
    • Lov nr. 556 af 6. juni 2007 er den grundlæggende lov om realkompetence, og her er det § 4, der omhandler videreuddannelsesniveauet. 
    • I LBK 578 2014 - Bekendtgørelse af lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne kan man ligeledes læse om RKV i kap. 3 § 15. Denne handler om adgang til uddannelserne, mens 15a og 15 b er en gentagelse fra lov 556.
    • I BEK nr 8 af 10/01/2008 - Bekendtgørelse om individuel kompetencevurdering (realkompetencevurdering) i videregående voksenuddannelser (VVU) og diplomuddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne, kan man få uddybet hvordan arbejdet med RKV skal gribes an, og få uddybet de regler, der er udstukket i de ovennævnte dokumenter.

    Med lov nr. 556 af 6. juni 2007 blev det muligt at få sine ’realkompetencer’ vurderet op imod uddannelsers mål og adgangskrav med henblik på at opnå adgang til eller afkortning af en uddannelse (adgangs- eller kompetencebevis). Loven gælder for uddannelser, der er placeret i Videreuddannelsessystemet for Voksne ( Lov nr. 556 af 6. juni 2007), og som noget særligt for de videregående uddannelser (VVU og Diplom) kan man søge RKV i forhold til en hel uddannelse, et såkaldt uddannelsesbevis. Der kan ifølge bekendtgørelsen om diplomuddannelsers kap. 3 stk. 3 (Bekendtgørelse 835 af 03/07/2015) optages ansøgere efter individuel kompetencevurdering i forhold til det relevante adgangsniveau. Der kan således ikke efter 03/07/2015 gives RKV på manglende erhvervserfaring.

    Love om realkompetencevurdering:

     

  • Adgangsbevis, kompetencebevis og uddannelsesbevis

    Der er forskellige typer beviser inden for realkompetencevurdering.

    Adgangsbevis

    Man kan altså søge om RKV på adgang til en uddannelse, et såkaldt adgangsbevis, hvis man ikke opfylder de formelle krav adgang. Ifølge BEK nr 8 af 10/01/2008 § 8 stk. 2 giver adgangsbeviset ret til adgang på uddannelsen, så længe de adgangskrav, som ansøgerens realkompetencer er vurderet i forhold til, er gældende.

    Kompetencebevis

    Man kan også søge om kompetencebevis for dele af uddannelsen. Ifølge BEK nr 8 af 10/01/2008 §9 stk. 2 angiver et kompetencebevis hvilke delelementer af en uddannelse, eksempelvis dele af et fagmodul, eller hvilke dele af en uddannelse, eksempelvis et eller flere fagmoduler, der gives anerkendelse for i henhold til fagets mål/niveau.

    Uddannelsesbevis

    Endelig kan man søge om uddannelsesbevis, hvor man får anerkendt kompetencer der svarer til en hel uddannelse. Ifølge BEK nr 8 af 10/01/2008 § 13 udstedes beviset til og tilhører den, der har fået foretaget realkompetencevurderingen. For at opnå et uddannelsesbevis, er det alm. praksis at ansøgeren skal have erhvervet bevis for de enkelte moduler, der ligger forud for afgangsprojektet/det afsluttende modul.

    Der er nogle ansøgere, der opfylder målene for en uddannelse, og som vil kunne ansøge direkte om et uddannelsesbevis. Her må man som uddannelsesinstitution vurdere, om det vil give mening, at gå direkte til ansøgning om uddannelsesbevis. Man skal endvidere overveje hvilke metoder, man i et sådan tilfælde vil anvende, da det er vigtigt, at der foreligger dokumentation der viser, at ansøger har kompetencer, der svarer til en hel uddannelse.

    Landsdækkende

    Alle tre former for beviser kan bruges på alle uddannelsesinstitutioner i hele landet, og er således ikke institutionsafhængigt. Man kan således ikke afslå at foretage vurderinger på ansøgere fra andre landsdele. Man kan dog kun foretage vurderinger på uddannelser, som institutionen udbyder.

    RKV gælder alle uddannelsesinstitutioner. Dette betyder også, at man ikke kan få foretaget RKV op mod samme uddannelse flere steder. Ifølge BEK nr 8 af 10/01/2008 §2 stk. 4 hedder det: "Anerkendelse af realkompetence kan ikke gives, hvis en afgørelse på grundlag af den samme dokumentation tidligere er truffet af en anden institution i relation til den samme uddannelse". I praksis er det vanskeligt for uddannelsesinstitutionerne at gennemskue, om der er givet afslag på ansøgningen fra andre uddannelsesinstitutioners side.

    Ifølge BEK nr 8 af 10/01/2008 § 3 foretages realkompetencevurdering efter anmodning fra ansøgeren, som i en skriftlig ansøgning angiver den uddannelse og det bevis, som er udgangspunktet for vurderingen. Det er ansøgerens ansvar at indsamle og fremlægge relevant dokumentation for de kompetencer, der ønskes vurderet.

  • Screening

    Uddannelsesinstitutioner har mulighed for at screene en ansøger.
    • Muligheden for at screene en anmodning om ansøgning kan læses i bekendtgørelse nr. 8 10/01/2008 (realkompetencebekendtgørelsen) kap. 2 § 3 stk. 2.:Uddannelsesinstitutionen kan afslå at iværksætte en realkompetencevurdering, hvis den skønner, at ansøgerens dokumenterede kompetencer ikke, eller kun i begrænset omfang, svarer til adgangskravene til eller målene for den uddannelse eller de uddannelsesdele, som er grundlag for vurderingen.
    • Uddannelsesinstitutionen har således mulighed for at foretage en screening af ansøgeren. En screening, eller en foreløbig vurdering, kan foregå gennem en ansøgning, der i kort form danner oversigt over ansøgers kompetencer. Fx et udvidet CV. Screeningen kan også foregå i den indledende vejledningssamtale.
    • Dersom uddannelsesinstitutionen afslår at iværksætte en realkompetencevurdering ”skal (det)meddeles skriftligt og begrundes. Afgørelserne skal indeholde klagevejledning.” (§15)
  • Begreberne RKV og IKV

    Vær opmærksom på hvilke af de to begreber, som anvendes.

    Begreberne realkompetencevurdering (RKV) og individuel kompetencevurdering (IKV) bruges synonymt i lovgivningen. Man skal være opmærksom på at der endnu ikke er udviklet en fælles forståelse og anvendelse af begreberne i praksis.

    Fra både Ministeriet for Børn og Undervisning og Uddannelsesministeriet anbefaler man følgende brug af begreberne:

    ”Når realkompetencevurderingsordningerne omtales generelt og i forhold til uddannelsesinstitutionernes samlede opgave med vurdering og anerkendelse af realkompetencer bruges betegnelsen RKV. Når der er tale om realkompetencevurdering inden for de enkelte uddannelser bruges både IKV og RKV, da betegnelsen IKV bruges inden for alle uddannelsesområderne med undtagelse af videreuddannelsessystemet for voksne, hvor RKV anvendes" (RKV-arbejdsgruppens rapport , bilag 1, Ministeriet for Børn og Undervisning, November 2011).

    Det skal dog tilføjes at begge begreber bruges i lovgivningen om realkompetence for akademi- og diplomuddannelserne.

    Få mere viden: