Målgrupper

Grundideen bag en realkompetencevurdering er, at de kompetencer der er erhvervet udenfor det formelle uddannelsessystem, skal kunne sidestilles med de kompetencer, der opnås i de formelle uddannelser. En realkompetencevurdering er derfor en mulighed for personer, der uden for det formelle uddannelsessystem har tilegnet sig viden, færdighed og kompetencer, der kan holdes op mod adgangs- og målbestemmelser i uddannelserne.

Den gruppe af personer som RKV er en mulighed for er således særdeles bred og kompleks, den består af enkeltpersoner med meget forskellige livserfaringer, hvor det vil være den enkeltes konkrete og unikke viden, færdigheder og kompetencer, som er i fokus.

Vi beskriver ikke desto mindre her nogle målgrupper for hvem RKV kan være relevant.

Få mere viden om målgrupper

  • Personer med private uddannelser

    For personer med uddannelse, som ikke er anerkendt i det officielle uddannelsessystem, er RKV en mulighed.

    I Danmark har vi en del uddannelser, der ikke er anerkendte i det officielle uddannelsessystem. Det gælder for eksempel militæret, postvæsnet og politiet. Ønsker disse personer at videreuddanne sig på akademi- eller diplom niveau, eller at få godkendt deres kompetencer inden for det formelle uddannelsessystem, kan en realkompetencevurdering være en mulighed. Der kan både være tale om at opnå adgang til en uddannelse, eller at få et kompetence- eller et uddannelsesbevis.

    Se eksempel på UC Syds samarbejde med forsvaret (pdf)

    Se UC Syds sammenligning af forsvarets og det ordinære uddannelsessystems niveauer (pdf)

    Den i 2010 vedtagne veteranpolitik er et eksempel på hvorledes kompetenceudvikling på arbejdspladsen kan understøttes. I denne indgår, at Forsvarsministeriet i samarbejde med Statens Center for Kompetenceudvikling har udviklet et kompetencekort til veteranerne, som beskriver viden, færdigheder og kompetencer i relation til fortsat uddannelse og beskæftigelse. Kortene benytter sig af generelle funktionsbeskrivelser og relaterer til kvalifikationsrammens niveauer. De forholder sig således ikke til det enkelte individs kompetencer og der skal således stadigvæk foretages en individuel kompetencevurdering. Men kortet kan fungere som en central dokumentation for den enkelte ind i en individuel kompetencevurdering.

  • Personer med kompetencer fra tillidserhverv, foreningesliv m.m.

    Kompetencer fra foreningeliv og tillidserhverv er ofte relevante i en vurdering af RKV.

    Personer med kompetencer erhvervet gennem tillidshverv, foreningsliv m.m. Personer der har været fagpolitisk aktive, og/eller har været tillidsrepræsentant, som har arbejdet i foreningslivet – eksempelvis som træner og eller i bestyrelser, har ofte været på en del kurser, og har igennem deres virke oparbejdet kompetencer, som kan være relevante i en ansøgning om adgangsbevis eller i forhold til udstedelse af kompetence- eller uddannelsesbeviser.

  • Jobsøgende

    Gennem karrierevejledning på uddannelsesinstitution kan jobsøgende få hjælp til at fokusere deres ønsker om uddannelse. Det kan føre til ansøgning om RKV.

    En del ledige, som ønsker at tage dele af eller en hel akademiuddannelse eller diplomuddannelse opfylder ikke adgangskravene og har brug for en RKV. En anden gruppe af ledige ønsker at få papirer på, hvad de kan for at stille sig bedre i forhold til at søge job og ønsker at søge om et kompetence- eller uddannelsesbevis. En tredje gruppe af ledige er uafklarede, og opsøger moduler på akademiuddannelse eller diplomuddannelse bredt. Igennem en karrierevejledningssamtale på uddannelsesinstitutionen kan deres ønsker fokuseres og i nogle tilfælde fører det til ansøgning om RKV.

  • Personer med ikke afsluttet akademi- eller diplomuddannelse

    Realkompetencevurdering kan være en hjælp til personer, som ønsker at færdiggøre akademi- eller diplomuddannelse.

    En særlig gruppe er personer som ønsker at færdiggøre en akademiuddannelse eller diplomuddannelse, og som ønsker at gamle moduler som falder for 6 års forældelsesfristen, skal indgå i deres uddannelse. Hvis uddannelsesinstitutionen ikke vurderer, der er særlige forhold, som kan give dispensation for 6 års forældelsesfristen, er man som uddannelsesinstitution forpligtet på at informere om muligheden for at søge om en RKV.

  • Ansøgere med udenlandsk baggrund

    Der er en proces i gang med at få udviklet kompetenceafklaringsredskaber for ansøgere med udenlandsk baggrund.

    Ansøgere, der er kommet hertil som flygtninge, har måske ikke dokumentation for uddannelse med sig. Der arbejdes i øjeblikket på at udvikle kompetenceafklaringsredskaber til netop denne målgruppe.

    Til ansøgere med udenlandske uddannelser kan man få hjælp til indplacering af uddannelsesniveauet hos Uddannelses og Forskningsministeriet

     Se guiden til vurdering og anerkendelse af udenlandske uddannelser

    Uddannelses og Forskningsministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har åbnet hjemmesiden Uddannelse og integration, der henvender sig til kommuner, asylcentre, uddannelsessteder m.fl. RKV bliver behandlet på hjemmesiden Realkompetencevurdering og -anerkendelse.