Ansøgers evaluering
Evaluering foretaget af ansøgerne kan bruges i forskellige sammenhænge. Man kan bede ansøgere evaluere den netop overståede proces i forbindelse med en mundtlig tilbagemelding på vurderingen. Det er dog ikke alle steder at man ser ansøger, da resultatet af vurderingen kun formidles skriftligt.
Erfaring viser, at det er svært at få skriftlige evalueringer tilbage, når først processen er tilendebragt. Man kan dog forsøge sig med netbaserede evalueringer, som man opfordrer ansøger til at udfylde. Nogle steder forlanger man en evaluering inden beviserne udleveres, hvilket giver en besvarelsesprocent på 100!
Evalueringens indhold
Hvad man spørger ind til, kan variere alt efter hvor ens fokus er i forhold til kvalitetsudvikling. Man kan spørge til områder, som man gerne vil kunne videreformidle til andre ansøgere for eksempel om tidsforbrug. Man kan få et billede af hvor meget vejledning den enkelte ansøger efterspørger, hvor tilfredse de har været med den vejledning de har fået, de informationer der gives på nettet, hvor de har fået kendskab til RKV muligheden m.m.. Det kan også være vigtigt, at der er mulighed for at ansøger kan komme med en subjektiv oplevelse af den proces, de har været igennem. Man kan spørge ansøgerne om udvalgte temaer, som man har rettet fokus på i en periode.
Form
Formen kan være den, at man udvælger et antal ansøgere om året, som man kontakter, og beder dem stille op til et evalueringsinterview evt. foretaget over telefonen. Det kan også være relevant at evaluere anvendelsen af den netop overståede RKV. Hvad gav denne anledning til, hvilke muligheder har det givet ansøger?
Opfølgning
Endelig giver det godt materiale til den videre kvalitetsudvikling og opfølgning på arbejdet med RKV studerende at evaluere gennemførelsen af uddannelsesforløbet, for ansøgere der har fået foretaget en adgangsvurdering. Hvordan går det dem, hvordan oplever de at være studerende, hvilke problemstillinger er opstået. Hvordan har de arbejdet med takling af disse problemstillinger. Disse evalueringer kan foretages som fokusgruppe, eller enkeltmandsinterview.
Eksempler