Der lægges op til en konvergent vurdering, hvor der vurderes om du kan i forhold til givne standarder. Men en vigtig pointe i forhold til at arbejde med vurderingen af realkompetencer er at kunne opdage ansøgers kompetencer som noget, der peger på en anden viden, kunnen og andre færdigheder, som er anderledes men som måske er ligeså meget værd. Der lægges op til en divergent vurdering, hvad du kan, hvor fokus holdes på ansøgers lærings- og udviklingspotentialer.
Uddannelsesinstitutionerne har en opgave, der ved første øjekast og umiddelbart kalder på en summativ tilgang og en konvergent vurdering. Men samtidig skal uddannelsesinstitutionerne søge at løfte opgaven med realkompetencevurdering på en sådan måde at ansøgers ret til at opnå anerkendelse i et lærings- og udviklingsperspektiv ikke trædes under fode. De skal have en formativ tilgang til processen og søge at betone det divergente i vurderingen.
Det betyder, at uddannelsesinstitutionerne på en gang skal kontrollere om ansøger kan det, som målene foreskriver og samtidig åbne sig i forhold til divergente fortolkninger af, hvad ansøger kan og kan lære.