I Danmark har vi en del uddannelser, der ikke er anerkendte i det officielle uddannelsessystem. Det gælder for eksempel militæret og postvæsenet. Ønsker disse personer at videreuddanne sig på akademi- eller diplom niveau, eller at få godkendt deres kompetencer inden for det formelle uddannelsessystem, kan en realkompetencevurdering være en mulighed. Der kan både være tale om at opnå adgang til en uddannelse, eller at få et kompetence- eller et uddannelsesbevis.
Se eksempel på UC Syds samarbejde med forsvaret (pdf)
Se UC Syds sammenligning af forsvarets og det ordinære uddannelsessystems niveauer (pdf)
Den i 2010 vedtagne veteranpolitik er et eksempel på hvorledes kompetenceudvikling på arbejdspladsen kan understøttes. I denne indgår, at Forsvarsministeriet i samarbejde med Statens Center for Kompetenceudvikling har udviklet et kompetencekort til veteranerne, som beskriver viden, færdigheder og kompetencer i relation til fortsat uddannelse og beskæftigelse. Kortene benytter sig af generelle funktionsbeskrivelser og relaterer til kvalifikationsrammens niveauer. De forholder sig således ikke til det enkelte individs kompetencer og der skal således stadigvæk foretages en individuel kompetencevurdering. Men kortet kan fungere som en central dokumentation for den enkelte ind i en individuel kompetencevurdering.
Politiuddannede
Politiuddannelsen er, for de personer, der er påbegyndt uddannelsen fra 2013, på niveau med de krævede i forhold til optag på diplomuddannelser. For personer der har påbegyndt uddannelsen før 2013 har EVA i 2005 i en rapport ”Den politifaglige lederuddannelse” (s. 25) vurderet niveauet for den gamle politiuddannelse til at svare til en KVU. Man kan således ifølge UFM optage personer med denne uddannelse på en diplomuddannelse, da der er tale om en relevant adgangsgivende uddannelse på niveau med en akademiuddannelse.
Kommunom uddannede
Kommunom uddannede er blevet ækvivalensvurderet flere gange. I november 2004 blev det vurderet, at der skule strammes op nogle steder, og så ville uddannelsen være på niveau med en akademiuddannelse. Det er ikke muligt, at finde nogen opfølgning på om dette er sket.
I 2013 vurderer Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte, at Kommunom uddannelsen er på niveau med en akademiuddannelse. Man kan således ifølge UFM optage personer med denne uddannelse på en diplomuddannelse, da der er tale om en relevant adgangsgivende uddannelse på niveau med en akademiuddannelse.
Der er igen foretaget ækvivalensvurdring i 2019 (pdf). Denne konkluderer, at uddannelsen lever op til akademiniveauet, men at der skal arbejdes mere med kvalitetssikring af uddannelsen.
I praksis er det svært nøjagtig at sige, hvornår en kommunomuddannelse er på niveau med en akademiuddannelse. Praksis er, at har en ansøger bevis for gennemført kommunomuddannelse med gennemført valgmodul samt afgangsprojekt, er hun optagelsesberettiget.
Bemærk dog, at ministeriets forsøgsordning med mulighed for direkte adgang fra Akademiuddannelse til Diplomuddannelse ikke gælder for denne målgruppe. De sk således kunne dokumentere 2 års relevant erhvervserfaring efter endt uddannelse.
Læs ækvivalensvurdring fra 2019 (pdf)
Læs Styrelsens vurdering i brevet Anerkendelse 2013.