Eksterne samarbejdsparter
Uddannelsesinstitutionerne kan have mange eksterne samarbejdsrelationer i arbejdet med RKV. Det kan dreje sig om arbejdspladser, der ønsker medarbejdernes kompetencer udviklet ved brug af RKV. Det kan være faglige organisationer, der ønsker kompetenceudvikling for medarbejdere. Det kan dreje sig om jobcentre og a-kasser, der som led i information til og aktivering af ledige, ønsker at samarbejde med uddannelsesinstitutionerne om RKV og det kan være daghøjskoler, vejledningscentre, studievalg og eVejledning, der ønsker information eller samarbejde om RKV som led i lediges eller studerendes vejlednings- og afklaringsprocesser. Der kan også være tale om samarbejde med kommuner og regioner om strategiske indsatser i forhold til kompetenceudvikling.
RKV model
Modellen fra RKV-arbejdsgruppens rapport, Ministeriet for Børn og Undervisning, November 2011 kan bidrage til at skabe et overblik over hvordan samarbejder kan kvalificere og give mening for den samlede proces for anerkendelse af realkompetencer både for ansøger og for uddannelsesinstitutionerne som står for realkompetencevurderingen (RKV).