På mange arbejdspladser bliver der arbejdet målrettet med medarbejdernes kompetenceudvikling i forhold til afklaring af jobudvikling og nye jobønsker. RKV kan i den sammenhæng være et relevant element, fordi medarbejdere og ledere kan se fordele i at få afkortet uddannelsesforløb eller tilrettelagt uddannelsesforløb med udgangspunkt i de kompetencer, medarbejderne i forvejen besidder.
Uddannelsesinstitutioner kan tit blive involveret i medarbejdernes kompetenceudvikling, før selve RKV processen. Det kan dreje sig om formulering af jobprofiler på baggrund af de strategiske målsætninger og i forhold til at identificere relevante uddannelsesmål.
Samarbejdet kan også indebære at uddannelsesinstitutioner medvirker i en bredere afklaring og dokumentation af medarbejderens samlede kompetencer eller målrettet jobprofilerne.
Fokus på udviklingsbehov
Skal der arbejdes bredt med kompetenceafklaring i forbindelse med en organisations udvikling, er der tale om den fase, der i RKV processen kaldes for før-fasen. Der er ikke taxameter til denne fase, så der skal findes alternativ finansiering. Når uddannelsesinstitutioner indgår i et sådan arbejde er det vigtigt at få tydeliggjort målet med processen og at have fokus på både organisationen og dens udviklingsbehov samt på den/de enkelte medarbejderes individuelle behov. Samarbejdet kan ofte kvalificeres, hvis der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter for såvel ledelse som medarbejdere og der er erfaring for at det er centralt, at medarbejderne bliver involveret og informeret helt fra starten af processen.