Den indledende vejledning drejer sig ofte om afklaring af, om en RKV er en mulighed for ansøgeren. Man kan opleve, at ansøgeren forsøger at ”overbevise” uddannelsesinstitutionen om, at de har de kompetencer, der kræves fx til adgang, da de er presset af deres arbejdsgiver i forhold til at kompetenceudvikle sig på fx diplom niveau. Det kan for nogle være svært at forstå, at man ikke ”bare” kan optages, når nu fx kommunen kræver, at man har dette uddannelsesniveau. Der kan i disse tilfælde være behov for at gå i dialog med både ansøgers leder og ansættende myndighed, for at få dem til at forstå lovgrundlaget for RKV arbejdet. Det er ligeledes vigtigt, at man får den evt. kommende ansøger til at forstå, at der er tale om et samarbejde, hvor ansøgeren også skal afklares, om RKV er det rette lige nu. Der er ingen, der har glæde af at blive optaget, hvis man efterfølgende har svært ved at klare niveauet. Ansøgeren skal forstå, at ansøgningsprocessen også skal ses som en afklaring af deres eget niveau i forhold til det krævede.
Da vejledning i forhold til RKV giver specielle udfordringer, er det en god ide at den indledende vejledningsfunktion varetages af få personer, evt. kun af en, så en vis ensartethed i vejledning og sagsbehandling sikres, og kvaliteten derved højnes. Samtidig er det væsentligt at informere om muligheden for RKV til såvel undervisere som administrativt personale. En informerende brochure om RKV muligheden er god i denne fase, da en potentiel ansøger her kan læse om muligheden i ro og mag.
Se eksempler: