Kvalitet, et fælles ansvar
Det er vigtigt at forstå, at kvalitet i vurdering og anerkendelse af realkompetencer er ikke noget, der kun påhviler den enkelte medarbejder, der arbejder med anerkendelse af realkompetencer. Det er et fælles ansvar for institutionen og dens medarbejdere, dvs. at det mindst lige så meget er en organisatorisk og en ledelsesmæssig opgave.
Ledelsens rolle
Ledelsen må gå forrest for at kvalitet kan udvikles, og ledelsen har ansvaret for, med organisatoriske midler at sørge for at kvalitetsarbejdet er forankret i alle led i arbejdet med anerkendelse og vurdering af individers realkompetencer. Der skal lokalt ”opbygges velbeskrevne og gennemsigtige retningslinier og procedurer, som skal sikre kvalitet, validitet og pålidelighed i realkompetencevurderingen..”. Dette er fremfor alt en ledelsesopgave.
Indsigt og gennemsigtighed
Kvalitet handler således om indsigt, synliggørelse og gennemsigtighed. Man kan også sige at kvalitet handler om kommunikation om, at de mål, kriterier og processer, der udvikler en bestemt ydelse, fx anerkendelse af realkompetence, er gode nok, at de er valide og at de er de bedste, der kan fås på ’markedet’.
Samtidigt er det en kommunikation om, at de resultater, der kan opnås ved en given institutions eller bedømmers anerkendelse af individers realkompetence, fører til de ønskede resultater, nemlig adgang til uddannelse eller afkortning af uddannelse, således at brugeren både får sine kompetencer anerkendt og i forlængelse heraf kan komme et skridt videre i sit (arbejds-) liv.
Gennemsigtighed og dokumentation
Kvaliteten i anerkendelsen af en persons realkompetencer viser sig som resultat og effekt ved, at der rent faktisk er tale om en støtte til den enkelte i dennes karriereforløb og livslange læringsforløb. Selve vurderingsprocessen skal være præget af gennemsigtighed og dokumentation. Gennemsigtighed skal sikre, at ansøgeren ”kan gennemskue formålet med processen, herunder formålet med at bruge de forskellige metoder, og forstå og fæste tillid til resultatet”.